Grip op jouw service order proces in 3 stappen

27 juli 2020

Op 24 juni 2020 is vanuit Sales & Service team een blog gepost over de valkuilen in het service order proces die we wij onze klanten tegenkomen. De pijnpunten zijn beschreven vanuit het oogpunt van de service engineer, de servicemanager, de financieel controller, de accountmanager en de backoffice medewerker. De wensen lopen uiteen van het verkorten van de doorlooptijd tot het inzichtelijk maken van de nog te factureren orders. De conclusie is dat het service order proces niet optimaal verloopt wat leidt tot inefficiëntie én extra kosten. Kortere doorlooptijden verbeteren de cashflow. Inzicht in de service orders is daarom een must!

Bij McCoy & Partners hebben we veel ervaring hebben met het inrichten en optimaliseren van service order processen en knowhow hebben van de pijnpunten. Daarom hebben we besloten hier een oplossing voor te ontwikkelen. Dit heeft geresulteerd in het Service Order Dashboard. In deze blog leggen waar dit dashboard uit bestaat en hoe deze binnen uw organisatie past.

Stap 1 – Start Simpel

Om het service order proces in uw organisatie te verbeteren, is het belangrijk om eerst inzichtelijk te krijgen hoe het huidige proces loopt. Stap 1 is daarom Start simpel. McCoy heeft hiervoor een plug-and-play dashboard ontwikkeld op basis van een generiek datamodel uit SAP ECC, S/4HANA of SAP BW. Dit dashboard bevat de volgende KPI’s:

  • Open Service Orders
  • Open Service Orders > 3 maanden
  • Gemiddelde doorlooptijd van afgesloten service orders
  • Aantal service orders per systeem status
  • Aantal open service orders over een specifiek tijdsbested
  • Arbeidskosten geregistreerd op service orders
  • Lead time per work center
  • Aantal service order per Plant
  • Doorlooptijd per status in dagen
  • Materiaalkosten per kwartaal

Stap 2 - Zoom in

Het inzicht uit stap 1 biedt de basis om in te zoomen op bottlenecks in het service order proces. In deze tweede stap van de oplossing wordt ingezoomd op verschillende probleemgebieden, zoals Finance, Logistiek, Inkoop, et cetera.

Hiermee kunnen we inzicht geven in de processen door middel van de user status. De user status is specifiek per bedrijf en dicteert de verschillende stappen binnen een proces.

De volgende KPI’s zijn onder andere zichtbaar:

  • Aantal open service orders per processtap
  • Top 10 service orders met de hoogste kosten.

De klant kan kiezen uit meerdere klantspecifieke opties, zoals inzicht in spare parts per service order, inzicht per order type et cetera.

Stap 3 - Monitoring en verbetering

Nadat de bottlenecks zijn geïdentificeerd en oplossingen zijn doorgevoerd, is het zaak om verbeteringen te beleggen in de organisatie en continu te monitoren.

Op basis van de specifieke behoeften van de klant kan het Service Order dashboard op maat gemaakt worden voor uw bedrijf!

Een betrouwbare, tijd -en kostenbesparende oplossing voor het inzichtelijk maken en verbeteren van uw service order proces, dat is het Service Order dashboard van McCoy & Partners.

Een betrouwbare, tijd -en kostenbesparende oplossing voor het inzichtelijk maken en verbeteren van uw service order proces, dat is het Service Order dashboard van McCoy & Partners.

Meer weten?

Wilt u eens vrijblijvend praten over het service order proces binnen uw organisatie? Wij komen graag bij u langs en u bent uiteraard van harte welkom op één van onze locaties in Nederland. Neem hiervoor contact op met Bart de Bijl, bart.de.bijl@mccoy-partners.com or (+31) 06 11 00 68 99.

Bekijk hieronder de replay van het McAdemy @ Home Webinar over het Service Order Dashboard